Peran Pedagogik dan Kompetensi Spiritual Guru PAK dalam Peningkatan Spiritualitas Naradidik
Abstract
This study contains a discussion of how the pedagogic role and spiritual competence of Christian religious education teachers have in improving the spiritual competence of students. Spiritual competence is an absolute requirement that must be possessed by students in facing the challenges of today's world which are increasingly threatening. Facts on the ground prove that there are many Christian religious education teachers who teach solely because they do work to make a living without realizing the great and noble responsibility behind their profession. As a result, students do not get spiritual exemplary and spiritual aspects within themselves. Christian religious education teachers are given the responsibility to form students who are in accordance with the character of Jesus, so that Christian religious education teachers should provide teaching and examples that can be imitated by students in developing the spiritual values that the Lord Jesus has given. Christian religious education teachers themselves must first master good pedagogic and spiritual competencies so that what is taught can really be embedded in the hearts and minds of students. This study uses qualitative methods through literature studies that are in accordance with the variables studied. The results of this study are in the form of a description that concludes the correlation between these variables. From this research, it can be concluded that Christian religious education teachers can improve the spiritual of students if Christian religious education teachers are able to improve pedagogic competence and spiritual competence that can be emulated from a Christian religious education teacher.
Abstrak
Penelitian ini berisi pembahasan mengenai bagaimana peranan pedagogik dan kompetensi spiritual yang dimiliki guru pendidikan agama Kristen dalam meningkatkan kompetensi spiritual dari naradidik. Kompetensi spiritual merupakan syarat mutlak yang harus dimiliki oleh naradidik dalam menghadapi tantangan dunia saat ini yang semakin mengancam. Fakta di lapangan membuktikan banyaknya guru PAK yang mengajar hanya semata karena menjalankan pekerjaan mencari nafkah tanpa menyadari tanggung jawab besar dan mulia dibalik profesi yang disandangnya. Akibatnya peserta didik tidak memperoleh keteladanan spiritual dan aspek spiritual dalam dirinya. Guru PAK diberikan tanggungjawab untuk membentuk naradidik yang seturut dengan karakter Yesus, sehingga sudah sepatutnya guru PAK memberikan pengajaran dan teladan yang mampu ditirukan oleh naradidik dalam menumbuhkembangkan nilai-nilai spiritualitas yang telah Tuhan Yesus berikan. Guru PAK sendiri haruslah menguasai kompetensi pedagogik dan kompetensi spiritual yang baik terlebih dahulu sehingga apa yang diajarkan dapat benar-benar tertanam dalam hati dan pikiran naradidik. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif melalui studi literatur yang sesuai dengan variable yang diteliti. Hasil dari penelitian ini berupa deskripsi yang menyimpulkan korelasi antara variable tersebut. Dari penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa guru PAK dapat meningkatkan spiritual naradidik apabila guru PAK mampu meningkatkan kompetensi pedagogik dan kompetensi spiritual yang dapat diteladani dari seorang guru PAK.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Artanto, Widi. Spiritualitas Pelayanan: Perjumpaan Dengan Allah Dan Sesama,” in Pelayanan, Spiritualitas Dan Pelayanan. Edited by N. Nathar Asnath. Yogyakarta: Taman Pustaka Kristen, 2012.
B. Samuel Sidjabat. Strategi Pendidikan Kristen: Suatu Tinjauan Teologis-Filosofis . Cetakan 1. Yogyakarta: Andi Offset, 1996.
Darmaputera, Eka. Spiritualitas Siap Juang . Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2019.
Eliade, Mircea. The Encyclopedia of Religion. Vol. 3rd. New York: Macmillan Publishing, 1986.
Falloon, Garry. “From Digital Literacy to Digital Competence: The Teacher Digital Competency (TDC) Framework.” Educational Technology Research and Development 68, no. 5 (2020): 2449–2472. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4.
Giawa, Melia. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Yang Berkompeten Terhadap Minat Belajar Peserta Didik,” 2011.
Hendrawan, Budi, Dini Nurlatifah, and Teni Tutiareni. IMPLEMENTASI INTERAKSI PEDAGOGIK GURU DAN SISWA DI KELAS 4 SD MUHAMMADIYAH TASIKMALAYA, 2020.
Kia, A Dan. “Kajian Pedagogis Tentang Tanggung Jawab Guru Pak Secara Profesional Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik.” Jurnal Shanan 3, no. 2 (2019): 77–94.
Kusumaningrum, Desi Eri, Raden Bambang Sumarsono, and Imam Gunawan. Professional Ethics and Teacher Teaching Performance: Measurement of Teacher Empowerment with a Soft System Methodology Approach, n.d. www.ijicc.net.
Lase, Delipiter, and Etty Destinawati Hulu. “Dimensi Spritualitas Dalam Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen.” SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora dan Kebudayaan 13, no. 1 (March 20, 2020): 13–25.
Muali, Chusnul. KONSTRUKSI STRATEGI PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIPLE INTELLIGENCES SEBAGAI UPAYA PEMECAHAN MASALAH BELAJAR. Jurnal Pendidikan. Vol. 3, 2016.
Nelly, and Lican Gultom. “Menerapkan Keteladanan Yesus Sebagai Guru Berdasarkan Injil Lukas Bagi Guru SMA Kristen Wiyata Jember.” Jurnal Pendidikan Kristen 1 (2020): 59–71.
Prasetya, J.T, and A Ahmadi. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV. Pustaka Setia, 2005.
Purba, Vernando. “Pendidikan Karakter Bagi Guru Pendidikan Agama Kristen.” ASTEROS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 7, no. 1 (2019): 39–51. https://e-journal.stt-star.ac.id/index.php/asteros/article/view/11.
Rafiei Milajerdi, Homa, Mahmoud Sheikh, Mahboubeh Ghayour Najafabadi, Behnaz Saghaei, Naser Naghdi, and Deborah Dewey. “The Effects of Physical Activity and Exergaming on Motor Skills and Executive Functions in Children with Autism Spectrum Disorder.” Games for Health Journal 10, no. 1 (February 1, 2021): 33–42.
Rantesalu, Marsi Bombongan. “Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Pelopor Revolusi Mental.” Arrang: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 4, no. 1 (2017): 61–72.
Rantesalu, Syani Bombongan. “Kompetensi Pedagogik Menurut Analisis Ulangan 6:7-9 Dengan Pendekatan Hermeneutik.” Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual 1 (February 2018): 153–163.
Sambul, Tirsa Anggreini, Sanga Harapan, and Addy Purnomo Lado. Perkembangan Metode Pedagogi Pendidikan Agama Kristen Di Indonesia Dan Maknanya Di Era Digital, 2021.
Samosir, Rotua. “GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN YANG PROFESIONAL.” Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan 5 (2019).
Saragih, A. Hasan. KOMPETENSI MINIMAL SEORANG GURU DALAM MENGAJAR. Vol. 5. Medan, 2008.
Setiyowati, Ester Putri, and Yonatan Alex Arifianto. “Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kristen.” SIKIP Jurnal Pendidikan Agama Kristen 1 (2020): 78–95.
Sheldrake, Philip. Spirituality: A Brief History,” in Statewide Agricultural Land Use Baseline 2015. 2nd ed. Somerset, New Jersey: John Wiley and Sons, 2015.
———. The New SCM Dictionary of Christian Spirituality . SCM Press, 2005.
Sholeh, Mujib, Murtono Murtono, and Siti Masfuah. “Efektivitas Pembelajaran Google Classroom Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Siswa.” Jurnal Educatio FKIP UNMA 7, no. 1 (March 6, 2021): 134–140.
Situmorang, Solida. “INTEGRITAS MENGAJAR GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN,” 2018.
Sriyanti, and Esen Hon Nakamnanu. “Peran Guru Dalam Menerapkan Pendidikan Agama Kristen Untuk Iman Kristen Anak Sejak Dini.” Shamayim: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 1 (2020): 14–28.
Suarmika, Putu Eka. “Teacher Pedagogic Competency and National Examination Result at Elementary School.” SHS Web of Conferences 42 (2018): 00030.
Sukmajati, D. C. Peran Refleksi Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Kristen. Banten: Universitas Pelita Harapan, 2019.
Tafonao, Talizaro. “Penerapan Strategi Pengajaran Tuhan Yesus Terhadap Pencapaian Tujuan Pendidikan Agama Kristen.” In Tata Kelola Perguruan Tinggi Kristen Di Indonesia, 122–136. Yogyakarta: STT Kadesi Yogyakarta, 2019.
Tukidjan, Eddy, and Piet J. Msen. Sekolah Sebagai Sistem Sosial. Bali, 2019. Accessed December 17, 2022. http://perpustakaan.undiksha.ac.id/statistik/media.php?module=Buku2.
Uce, Loeziana. URGENSI PEMBEKALAN PEDAGOGIK KEPADA ORANG TUA. Banda Aceh, 2021.
Zohar, Danah, and Ian Marshal. Kecerdasan Spiritual (SQ) Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual Dalam Berpikir Integralistik Dan Holistik Untuk Memaknai Kehidupan. Bandung: Bandung Mizan, 2007.
DOI: https://doi.org/10.59177/jls.v2i2.178
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Alamat: Jln. Kyai Sono, No. 2, Kelurahan Genuk-Ungaran - Kabupaten Semarang, Prov. Jawa tengah
Publisher: Sekolah Tinggi Teologi Kanaan Nusantara
Website: https://sttkn.ac.id/