Fallen Leaders dan Mereduksi Celebrity Pastor Culture dalam Perspektif Etis Teologi
Abstract
The crisis of spiritual leadership marked by the moral downfall of church leaders (fallen leaders) poses a serious challenge to the spiritual integrity of the church today. This phenomenon does not stand alone but often stems from a culture of celebrity worship within church ministry that prioritises popularity over holiness. The culture of celebrity pastors has shifted the focus of ministry from Christ to the leader themselves, leading to abuse of authority, spiritual narcissism, and manipulation of the congregation. This phenomenon indicates a paradigm shift in leadership that no longer is based on Christian ethics and the spirituality of the cross. The purpose of this study is to critically examine how theological ethical perspectives can respond to and reduce the culture of celebrity in church leadership. Using a qualitative method with a literature review approach, it can be concluded that Christ-centred Leadership Theology is the antithesis of the culture of popularity that dominates current church leadership models. In this context, the culture of celebrity pastors creates an identity crisis for church leaders that can only be addressed through theological ethics and the integrity of theological education that reshapes leadership rooted in the spirituality of the cross.
Abstrak
Krisis kepemimpinan rohani yang ditandai oleh kejatuhan moral para pemimpin gereja (fallen leaders) merupakan tantangan serius bagi integritas spiritual gereja masa kini. Fenomena ini tidak berdiri sendiri, tetapi sering kali berakar pada budaya selebritisasi dalam pelayanan gereja yang mengagungkan popularitas lebih dari kekudusan. Budaya celebrity pastor telah menggeser orientasi pelayanan dari Kristus kepada diri pemimpin itu sendiri, yang berujung pada penyalahgunaan otoritas, narsisme spiritual, dan manipulasi jemaat. Fenomena ini mengindikasikan adanya pergeseran paradigma kepemimpinan yang tidak lagi berbasis pada etika Kristiani dan spiritualitas salib. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkaji secara kritis bagaimana perspektif etis teologi dapat merespons dan mereduksi budaya selebritisasi dalam kepemimpinan gereja. Menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi pustaka maka dapat disimpulkan bahwa Teologi Kepemimpinan Kristus merupakan antitesis terhadap budaya popularitas yang mendominasi model kepemimpinan gereja masa kini. Dalam konteks ini, budaya pastor selebriti menciptakan krisis identitas pemimpin gereja yang hanya dapat dijawab melalui etika teologis dan integritas pendidikan teologi yang membentuk ulang kepemimpinan yang berakar pada spiritualitas salib.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifianto, Y. A. (2023). Gembala dan Keteladanannya: Menepis Kritikan Isu Degradasi Moral Pemimpin Kristen. EUANGGELION: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 4(1), 50–61. https://doi.org/10.61390/euanggelion.v4i1.60
Arya, D., Purba, B. C., & Alkitab, S. (2024). Penerapan Kepemimpinan Yesus Kristus dan Transformasi Sosial di Gereja. https://doi.org/10.61404/juitak.v2i2.232
Casciano, D. (2022). Popular tales of Pastors, Luxury, Frauds and Corruption. Journal of Extreme Anthropology, 5(2), 52–71. https://doi.org/10.5617/jea.9008
Cashmore, E. (2017). Celebrity Culture. The Blackwell Encyclopedia of Sociology, 1–4. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeosc014
Coman, I. A., & Coman, M. (2017). Religion, popular culture and social media: the construction of a religious leader image on Facebook. Essachess : Journal for Communication Studies, 10(2), 129–143. http://www.essachess.com/index.php/jcs/article/download/392/438
Darmanto, Y., & Siswanto, K. (2020). Implikasi Kepemimpinan Yesus Bagi Pemimpin Kristen Millenial Berdasarkan Markus 10:43-45. Sabda: Jurnal Teologi Kristen, 1(1), 33–47. https://doi.org/10.55097/sabda.v1i1.2
de Witte, M. (2012). Television and the Gospel of Entertainment in Ghana. Exchange, 41(2), 144–164. https://doi.org/10.1163/157254312X633233
Dwikoryanto, M. I. T., & Arifianto, Y. A. (2023). Personal Branding dan Pemimpin Kristen: Kepemimpinan dalam era Internet Of Things. Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen). https://doi.org/10.59177/veritas.v5i2.232
Enobong, S. I., Ituma, E. A., & Uroko, F. C. (2024). Pauline concept of ministry in 2 Corinthians 4:1–15 and the religious celebrity syndrome in Nigeria. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 80(2). https://doi.org/10.4102/hts.v80i2.9903
Gea, I. (2020). Kepemimpinan Yesus Teladan Pemimpin Masa Kini. Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik Dan Agama, 3(2), 29–40. https://doi.org/10.36972/jvow.v3i2.52
Katarina, K., & Siswanto, K. (2018). Keteladanan Kepemimpinan Yesus Dan Implikasinya Bagi Kepemimpinan Gereja Pada Masa Kini. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 2(2), 87–98. https://doi.org/10.46445/ejti.v2i2.102
Moore, L. (1971). From profane to sacred America: Religion and the cultural revolution in the United States. Journal of the American Academy of Religion, 39(3), 321–338. https://doi.org/10.1093/jaarel/XXXIX.3.321
Portmann, J. (2019). Celebrity morals and the loss of religious authority. In Celebrity Morals and the Loss of Religious Authority. https://doi.org/10.4324/9780429273469
Rini, W. A., Arifianto, Y. A., & Anjaya, C. E. (2024). Membangun Pemimpin Kristen Berintegritas: Menerapkan Nilai dan moralitas Alkitab untuk Menghindari Banalitas dalam Kepemimpinan. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 5(1), 73–82. https://doi.org/10.47530/edulead.v5i1.209
Rustan, A. S., Amin, S., Haramain, M., & Nurhakki. (2020). The phenomenon of the celebrity preachers and the awakening of the religious spirit of millennial generation in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(3 Special Issue), 1349–1354. https://doi.org/10.4108/eai.1-10-2019.2291699
Samodra, H., Hermanto, Y. P., & Komaling, H. W. (2022). Gereja Sebagai Penata Spiritualitas Orang Percaya. EPIGNOSIS: Jurnal Pendidikan Kristiani Dan Teologi. https://doi.org/10.58232/epignosis.v1i2.15
Saputra, T., & Serdianus, S. (2022). Pelayanan Yesus Sebagai Teladan Kepemimpinan Transformatif Pendidikan Agama Kristen. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(2), 252–273. https://doi.org/10.46558/bonafide.v3i2.125
Saragih, D. R. P. (2019). Implementasi Kepemimpinan Kristen. Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik Dan Agama, 2(2). https://doi.org/10.36972/jvow.v2i2.27
Setiawan, D. E., & Yulianingsih, D. (2019). Signifikansi Salib Bagi Kehidupan Manusia dalam Teologi Paulus. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika. https://doi.org/10.34081/fidei.v2i2.73
Sheldon, Z. (2024). Christian Influence: The Subcultural Narratives of Evangelical Celebrities on Instagram. Christian Influence: The Subcultural Narratives of Evangelical Celebrities on Instagram, 1–172. https://doi.org/10.4324/9781032691268
Stoddard, B. (2013). Gods Behaving Badly: Media, Religion, and Celebrity Culture. The Journal of Religion and Popular Culture, 25(2), 312–313. https://doi.org/10.3138/JRPC.25.2.REV006
Suhadi, S., & Arifianto, Y. A. (2020). Pemimpin Kristen Sebagai Agen Perubahan di Era Milenial. Edulead Journal of Christian Education And Leadership, 1(2), 129–147.
Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Vivian, E., Nugroho, A. E., & Jonathans, K. R. (2024). Pemikiran Teologis Galatia 5: 16 Dalam Perspektif Spiritual Leadership sebagai Solusi Pencegahan Kejatuhan Moral Pemimpin Rohani. Jurnal Teologi Cultivation, 8(2), 407–426.
Wawarah, S., Saleh, N. S., Harun, N., Abdul Ghani, M., & Ahmad Damanhuri, N. H. (2021). Membina Kredibiliti Pendakwah Selebriti: Panduan Berdakwah Melalui Media Sosial. Al-i’lam - Journal of Contemporary Islamic Communication and Media, 1(2), 23–40. https://doi.org/10.33102/jcicom.vol1no2.16
DOI: https://doi.org/10.59177/veritas.v7i2.403
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Astria Gempita Fau, Yonathan Salmon Efrayim Ngesthi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Alamat: Jln. Kyai Sono, No. 2, Kelurahan Genuk-Ungaran - Kabupaten Semarang, Prov. Jawa tengah
Publisher: Sekolah Tinggi Teologi Kanaan Nusantara
Website: https://sttkn.ac.id/