Konstruksi Patriotisme Anak Berdasarkan Yeremia 29:7: Studi Kasus pada Siswa Kristen Kelas 3–6 di Kecamatan Tingkir, Kota Salatiga
Abstract
This study aims to construct the understanding and practice of patriotism among Christian children based on Jeremiah 29:7, which emphasizes the importance of seeking and praying for the welfare of the city. Using a qualitative case study approach, the research involved Christian students in grades 3–6 and Christian Religious Education teachers in Tingkir District, Salatiga City, selected purposively. The results show that students’ understanding of patriotism is beginning to develop, marked by love for the homeland, respect for national symbols, and pride in being Indonesian citizens. The implementation of these values is reflected in concrete activities such as flag ceremonies, maintaining cleanliness, living in harmony, and praying for the nation. Teachers play an active role in integrating these values into Christian Religious Education using a contextual faith-based approach. The novelty of this study lies in the integration of patriotism with the theological foundation of Jeremiah 29:7, which highlights the spirituality of prayer and children’s involvement in the nation’s welfare, as well as its application in Christian religious education at the elementary school level through a contextual faith-based approach. In conclusion, children’s patriotism can be meaningfully nurtured through the integration of spiritual and national values in Christian education.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan mengkonstruksi pemahaman dan praktik patriotisme anak Kristen berdasarkan Yeremia 29:7, yang menekankan pentingnya mengusahakan dan mendoakan kesejahteraan kota. Menggunakan pendekatan kualitatif studi kasus, penelitian melibatkan siswa Kristen kelas 3–6 dan guru PAK di Kecamatan Tingkir, Kota Salatiga, yang dipilih secara purposive. Hasil menunjukkan bahwa pemahaman siswa tentang patriotisme mulai terbentuk, ditandai dengan rasa cinta tanah air, menghormati simbol negara, dan bangga menjadi warga Indonesia. Implementasi nilai ini tampak melalui kegiatan nyata seperti upacara bendera, menjaga kebersihan, hidup rukun, dan doa untuk bangsa. Guru berperan aktif mengintegrasikan nilai-nilai ini dalam pembelajaran PAK dengan pendekatan kontekstual berbasis iman. Kebaruan penelitian ini terletak pada integrasi nilai patriotisme dengan dasar teologis Yeremia 29:7, yang menekankan spiritualitas doa dan keterlibatan anak dalam kesejahteraan bangsa, serta penerapannya pada pendidikan agama Kristen di tingkat sekolah dasar dengan pendekatan kontekstual berbasis iman. Kesimpulannya, patriotisme anak dapat ditumbuhkan secara bermakna melalui integrasi nilai spiritual dan kebangsaan dalam pendidikan agama Kristen.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asyahidah, N. L., & Dewi, D. A. (2022). Implementasi Nilai-nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Kesadaran Nasionalisme pada Generasi Muda di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai.
Badudu, J. . (1999). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Pustaka Sinar Harapan.
Bangun, C. (2020). TEOLOGI PUBLIK STANLEY HAUERWAS DAN PENERAPANNYA DALAM KONTEKS DI INDONESIA. VERBUM CHRISTI: JURNAL TEOLOGI REFORMED INJILI. https://doi.org/10.51688/vc2.1.2015.art6
Brueggemann, W. (2008). A Commentary on Jeremiah: Exile and Homecoming. ederman.
Dachi, Z. (2018). Menghadirkan Shalom Berdasarkan Yeremia 29:4-7. ILLUMINATE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani. https://doi.org/10.54024/illuminate.v1i1.5
Dalmeri, D. (2014). Pendidikan untuk Pengembangan Karakter (Telaah terhadap Gagasan Thomas Lickona dalam Educating For Character). Al-Ulum.
Dalyono, B., & Enny Dwi Lestariningsih. (2017). Implementasi penguatan pendidikan karakter di sekolah. Bangun Rekaprima.
Dewantara, K. H. (2011). Pendidikan. Taman siswa.
Fauzan, N. R. A., Nafi, M. I., Fatimah, D., & Kusuma, B. M. A. (2022). Membangkitkan Nasionalisme dan Industri Kreatif: Peran Pemuda dalam Program Kampung Ecotourism Batik Sokaraja Banyumas. Jurnal Ilmiah Tata Sejuta STIA Mataram. https://doi.org/10.32666/tatasejuta.v8i1.227
Ginting, M. U. (2021). Pendidikan PAK Berbasis Multikultural di Sekolah (Suatu Tinjauan Teologis dan Praktis Tentang Pendidikan Multikultural di Sekolah). Jurnal Sabda Penelitian.
Gunawan, E. (2021). PERAN STRATEGIS ORANG KRISTEN DALAM MEMBANTU TERCIPTANYA KESEJAHTERAAN MASYARAKAT INDONESIA MENURUT YEREMIA 29:7. Bonus Demografi Sebagai Peluang Indonesia ….
Hollday, W. L. (2000). A Concise Hebrew And Aramaic Lexicon Of The Old Testament. Koninklijke Brill NV.
Kaiser, W. C. (2008). Toward an Old Testament Theology. Zondervan.
Muhammad Arya Pradipta, Abdul Wafi, Marita Marita, Rahmadani Luthfiah, Fariz Ikhsan, & Prawidya Raihan Syafaat. (2024). Cinta Tanah Air pada Era Digital: Peran Generasi Z dalam Mempertahankan Identitas Nasional. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(4), 109–118. https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2787
Piaget, J. (2002). Tingkat Perkembangan Kognitif. Gramedia.
Salam, A., Ikhwanuddin, I., & Sri Jamilah, S. J. (2022). PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI. PELANGI: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini. https://doi.org/10.52266/pelangi.v4i1.816
Telaumbanua, S., & Sianipar, D. (2021). PATRIOTISME KRISTEN. Jurnal Shanan. https://doi.org/10.33541/shanan.v5i1.2734
Thomas Lickona. (2014). Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar Dan Baik. Nusa Media.
Thompson, J. (1980). The Book of Jeremiah. The New International Commentary on the Old Testament. ederman.
Wahab, A. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Anak Usia Dini. Grasindo.
Waltke, Bruce K. & O’Connor, M. (1990). An Introduction to Biblical Hebrew Syntax. Eisenbrauns.
Zubaedi. (2014). Desain Pendidikan Karakter; Konsepsi dan Aplikasi Dalam Lembaga Pendidikan. Kencana Prenamedia Grup.
DOI: https://doi.org/10.59177/veritas.v7i2.407
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Gersom Kurniawan, Ruwi Hastuti, Ribut Agung Sutrisno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Alamat: Jln. Kyai Sono, No. 2, Kelurahan Genuk-Ungaran - Kabupaten Semarang, Prov. Jawa tengah
Publisher: Sekolah Tinggi Teologi Kanaan Nusantara
Website: https://sttkn.ac.id/